ITIL®4 Foundation

ITIL®4 Foundation

ITIL®4 Foundation

Wat is ITIL®?

Kort gezegd: Het beheer van een IT dienst. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan… Het ontwerpen en bouwen van een mooi en goed werkend IT systeem is voor veel IT’ers een uitdaging en een droom. Die droom valt vaak in duigen wanneer de dienst ook beheerd moet gaan worden. Om het beheer van het systeem te vergemakkelijken, is een raamwerk bedacht: ITIL®. In deze Foundation cursus van Management Explorers leer je hoe dat beheer er nu eigenlijk uitziet. Welke aspecten komen er bij kijken, waar moet je op letten, hoe zijn de processen opgebouwd en hoe kun je het beheer verbeteren. Van strategie tot operationeel beheer en van veranderingen aan het IT systeem tot het verbeteren ervan. ITIL® bestaat al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw. In de loop der tijd is ITIL® meerdere keren aangepast en gereviseerd om aan de moderne eisen van dienstverlening te voldoen.

 

ITIL 4®:

ITIL® was aan vervanging toe. De laatste versie werd twaalf jaar geleden (2007) geïntroduceerd en in de tussentijd is er veel veranderd in de IT dienstverlening. We zijn Agile gaan werken, Cloud services zijn de norm geworden en systeembeheerders hebben een heel andere rol gekregen. Data is het nieuwe goud, heeft een prominente plek gekregen en vergt veel aandacht. Sales en marketing zijn een belangrijk onderdeel van IT gaan vormen en ontwikkelaars hebben daar alle aandacht voor. AI (Artificial Intelligence) en machine learning krijgen een steeds dominantere rol en diensten moeten beter op elkaar aansluiten.

ITIL 4® sluit aan op deze behoeften. Het is een heel nieuw model en de makers hebben gekozen voor een rigoureuze verandering. In niets lijkt ITIL 4® op de eerdere versies. Het model met de levenscyclus is losgelaten. Daarvoor in de plaats is een moderne pijplijn gekomen voor het ontwikkelen van diensten. In die pijplijn is ruimte voor andere werkwijzen zoals Agile-Scrum softwareontwikkeling en Continuous Delivery met DevOps.  ITIL 4® Foundation richt zich vooral op dienstverlening en de essentie van Service management. Maar ITIL® zou ITIL® niet zijn als beproefde processen ontbreken. Er is dus ook ruimte voor de traditionele processen als bijvoorbeeld Incident Management, Problem Management en Configuration Management. Deze processen hebben een opfrisser gekregen en zijn aangepast aan de eisen van deze tijd.

Er is geen bridge zoals bij eerdere versies van ITIL®.

 

Saai, bureaucratisch en moeilijk?

Een deelnemer aan deze cursus gaf als feedback: “Ik had nooit kunnen bedenken dat ITIL® zó leuk kon zijn…”. In de cursus zitten vele praktijkvoorbeelden, anekdotes, metaforen en opdrachten om de stof tot leven te laten komen. Daarmee kun je hetgeen je geleerd hebt op een praktische manier toepassen in je dagelijks werk. Je krijgt niet alleen een beter beeld van ITIL® als geheel, maar ook hoe alle processen naadloos aan elkaar gekoppeld zijn en hoe jouw werk aansluit op de rest van de organisatie.

 

De cursus:

Leer in twee dagen alles over ITIL 4® bij één van de beste opleiders van Nederland! Wij zijn specialist op het gebied van ITIL en Service Management en deze cursus hebben we met veel passie en toewijding ontwikkeld. Al onze kunde en ervaring hebben we erin verwerkt en daarmee bieden we een interactieve en levendige cursus. We gebruiken veel praktijkvoorbeelden om de stof beter te laten landen. Je krijgt opdrachten, we laten je doordenken, beseffen en inleven. Er mag gelachen worden, maar een kritische noot is ook meer dan welkom. Aan het einde van de cursus doe je examen met slagingsgarantie. De kosten van het examen zijn inbegrepen in de prijs van de cursus.

 

De cursus is verdeeld over twee dagen. Aan het einde van de tweede dag is aansluitend het examen gepland. Na het behalen van het examen heb je recht op het officiële ITIL 4® Foundation certificaat (uitgegeven door Axelos). We beginnen met het in kaart brengen van je persoonlijke leerdoelen. Wat wil je leren en welke ervaringen heb je, hoe wil je hetgeen je gaat leren, toepassen in je functie. Daarna gaan we over tot het programma. Daarin wordt onder andere de kern van Service Management behandeld, Het Service Value System, met alle bijkomende aspecten, de vier dimensies van Service Management en de pijplijn (de “Service Value Chain”). Bij ieder onderwerp geven we tips en praktijkvoorbeelden. Verder wijzen we op vragen die je kunt verwachten bij het examen.

 

Het examen:

Het examen maakt deel uit van de cursus en is inbegrepen in de prijs. Aan het einde van de eerste cursusdag doen we een proefexamen en dat behandelen we de volgende cursusdag. Zo krijg je inzicht in de vragen die je op het examen kunt verwachten. De cursus houden we in het Nederlands, maar veel terminologie is Engelstalig. Het examen is vooralsnog alleen in het Engels beschikbaar. Later dit jaar zal er ook een Nederlandse versie van het examen verkrijgbaar zijn.

 

Wat kun je ermee?

Allereerst begrijp je veel beter hoe ITIL® werkt. Je leert wat een moderne IT organisatie drijft, welke rol jij daar in speelt en hoe IT diensten worden beheerd. Als je dat hebt doorgrond, kun je een grotere bijdrage leveren aan je organisatie en begrijp je de wederzijdse belangen van je collega’s beter. Ook om door te groeien naar andere functies is het belangrijk gecertificeerd te zijn. ITIL® Foundation is een zeer gewaardeerd certificaat in de IT industrie. Veel functies vragen daarom.

 

Inschrijven voor deze training

Je kunt een vrijblijvende optie nemen voor deze trainingsdata. De optie vervalt automatisch zonder verdere verplichtingen na 7 dagen.

No Events on The List at This Time

 

Tevreden klanten

 


“Een absolute toptrainer die ons blijvend wist te boeien en dit ondanks de soms wat saaie onderwerpen van ITIL. In de praktijk goed toepasbaar. Bedankt voor een leuke en prettige training.”

Paul van Ursem, Service Manager
PeopleWare


“Goede aanpak qua lastige topics over brengen. Reflecteren aan de praktijk van Coolblue. In de praktijk toepasbaar. De dag was door de vele stof best wel lang, maar de moeite waard.”

Wikaash Ramsoebhag, Systeembeheerder
CoolBlue


“De training en inhoud was erg goed. Vincenzo brengt de stof duidelijk over en komt met waardevolle voorbeelden. Ik heb de training als zeer positief ervaren en ga veel elementen in mijn dagelijkse werk proberen te gebruiken.”

Bidong Tran, Applicatie Manager
T-Mobile


“Op je gemak voelen bij een docent die levenspraktijken gebruikt tijdens een cursus, maakte het voor mij makkelijker om de begrippen te onthouden. Voor mij persoonlijk een moeilijk onderwerp omdat ik een facilitaire achtergrond heb.”

Angelique Steba-Tjokropawiro, Functioneel Beheerster
Gemeente Rotterdam


 

X
X