Iemand uit mijn vrienden- en familiekring gebruikt al heel lang een medicijn dat -in grote hoeveelheden-, een verslavende werking heeft. Deze persoon gebruikt er maar heel weinig van en heeft er alleen maar baat bij. Van enige vorm van verslaving is geen sprake en de huisarts controleert regelmatig proactief en houdt vinger aan de pols mocht er andere medicatie nodig zijn.
Kort geleden nam de apotheek contact op met de huisarts. Ze hadden geconstateerd dat het recept toch wel erg vaak werd uitgeschreven. Vaker dan gebruikelijk. Klopte dit wel? De huisarts kon direct een verklaring geven en stelde de apotheek gerust, maar wat een ongelofelijk goede service!!! Of beter gezegd: Wat een ongelofelijk goed Service Management!
Dit is een voortreffelijk voorbeeld van Configuration Management in de praktijk. Zo zou het in de IT ook moeten werken. De theorie staat beschreven in ITIL®. Configuration Management houdt bij welke CI’s afwijkend ‘gedrag’ vertonen. Daar wordt over gerapporteerd en Problem Management kan dan proactief onderzoeken wat er aan de hand is. Het gevolg is een kwalitatief hoogstaand niveau van Service Management. Potentiele risico’s worden proactief opgevangen.
Maar waarom zie ik dit in de praktijk bijna nooit terug? Waarom heeft een apotheek dit wel voor elkaar en waarom zie ik dit in de IT zo weinig terug? Nota bene: Configuration Management is de fundering van IT Service Management. Als je fundering niet in orde is, hoe is het dan met de rest van het gebouw gesteld? Kennelijk heeft de apotheek een applicatie in gebruik waarin wordt bijgehouden hoeveel een patiënt gebruik maakt van een bepaald medicijn. Maar nog belangrijker: Er gaat een alarm af als een drempelwaarde wordt overschreden. Waarom maken wij IT’ers dan zo weinig gebruik van zo’n applicatie?