Sinds ik gestopt ben met roken, zijn de kilo’s er aan gevlogen. Tijd om af te slanken. Minder is meer en een gezonde geest hoort in een gezond lichaam…
Hetzelfde geldt voor ITIL®… Een gezond raamwerk hoort in een gezonde omgeving. Naar mijn mening is ITIL® te dik geworden en is de omgeving zodanig veranderd dat ITIL® niet meer meekan in zijn huidige vorm en omvang. Afslanken dus. Ik ben hartstochtelijk pleiter van ITIL® en haar levenscyclus. Ik steun het gedachtengoed ervan, ben overtuigd van de inhoud, maar ik plaats ook kritische kanttekeningen.
De strategische positionering van de dienstverlening is in mijn ogen actueler dan ooit. Door de overvloed van (mobiele) Apps en de constante innovatie van Social Media is het volgens mij steeds belangrijker om een dienst strategisch te positioneren. Maar ik denk dat ITIL® hierbij een model hanteert dat volgens mij verouderd-, niet dekkend- en vooral ondoorzichtig is. Hoe ‘cool’ zou het zijn om hiervoor het Business Model Canvass van Alex Osterwalder te gebruiken. Vervang ‘Business Model’ voor ‘Service Model’ en je bent er!
Om niet te wild te gaan snijden zou ik Service Design met rust laten. Die fase zit eigenlijk heel aardig in elkaar (al valt er hier en daar ook wel wat op aan te merken). Maar wat kan er niet verbeterd worden aan Service Transition? Neem de bouw van een dienst (Release and Deployment); Dit proces is toch niet meer actueel? Waar is de OTAP omgeving, het T-Map raamwerk? Hoe kunnen we hier Scrum inpassen? En wie gebruikt er nog een database voor het DIKW model… Daar hebben we inmiddels toch een Wiki voor! Herzien en afslanken!
Service Operations is altijd al het allersterkste en meest herkenbare onderdeel van ITIL® geweest. IJzersterk door de eenvoud en herkenbaarheid. Niks aan doen en misschien zelfs wel uitbreiden met een goed gedocumenteerde regiefunctie (daarover volgende week).
Maar dan CSI. Continual Service Improvement… Ach gossie… Alleen al die onzinnige discussie over ‘Continual’ en ‘Continuous’… Vergeet CSI en vervang het integraal door Lean IT. Dat is een veel beter verbeterraamwerk. Zo simpel: Definieer je overtollig vet (Waste) en elimineer het. Met een Value Stream Map heb je meteen een dijk van een business case waarmee je direct ondersteuning krijgt. Zie dat maar eens te krijgen met je zeven stappen model. Oh ja, Lean betekent slank. Lean ITIL®… Misschien iets om over na te denken voor ITIL®4?…
Ik ga maar weer eens wat bewegen. Daar wordt ik lekker Lean van…